Montaż oraz prawidłowe osadzenie łożyska koła pasowego


łożysko klimatyzacji, łożysko kulkowe koła pasowego sprężarki

Wymiana łożyska w kompresorze musi być wykonana zgodnie z obowiązującymi zasadami, a ich nie przestrzeganie naraża na konieczność ponownego demontażu kompresora czy też sprzęgła ( napędu ). Pamiętać należy że łożyska wału kompresora i sprzęgła oprócz pracy na wysokich obrotach podlegają również znacznym obciążeniom wzdłużnym i poprzecznym. Poprawne wykonanie montażu znacząco wpływa na trwałość łożyska i jego właściwą pracę. W wielu przypadkach (spotyka się to najczęściej w sprzęgłach – napędach kompresorów ) po zamontowaniu łożysko pracuje głośno – hałasuje, jest to następstwem nieprawidłowości montażu. Łożyska kompresora są ciasno pasowane i z tej przyczyny należ zadbać o ich poprawny montaż. Lekceważenie tak prostej i podstawowej czynności jak wymiana łożyska którego koszt jest niewielki może skutkować uszkodzeniem kompresora , sprężarki klimatyzacji , a to już jest kosztowne. Dlatego też zalecamy przestrzegania podstawowych zasad: 1/ zadbać o czystość powierzchni osadzenia i przylegania, sprawdzić czy powierzchnie nie posiadają zadziorów zadrapań .

Łożyska należy zawsze chronić przed brudem i wilgocią, ponieważ nawet najmniejsze cząstki, które dostaną się do łożyska, mogą uszkodzić elementy łożyska. 2/ unikać bezpośrednich uderzeń narzędzia w pierścienie, koszyk lub części toczne łożyska, używać odpowiednich tulei do wciskania łożysk tak dobranych aby siła wcisku była przyłożona w środku tulei, wtedy rozkłada się ona równomiernie na cały obwód pierścienia wewnętrznego. Przy pomocy prasy mechanicznej lub hydraulicznej montaż ten jest bezpiecznie kontrolowany, może jednak również odbyć się poprzez uderzenia młotka w środek tulei montażowej.

łożysko klimatyzacji, sposób montażu łożyska w kole pasowym, osadzanie łożyska sprzęgła klimy

Jeśli łożysko osadzamy na wale i w oprawie należy bezwzględnie przyłożyć tuleje , która będzie wywierać nacisk na pierścień wewnętrzny i zewnętrzny łożyska równocześnie. Bezpośredni uderzanie narzędziami w pierścienie, koszyk lub części toczne łożyska prowadzi do powstania fałszywych odcisków Brinella, które są przyczyną drgań i szybkiego zużycia łożyska. Odciski Brinella powstają na skutek nieprawidłowego montażu wykonanego tak, że siła wciskająca obciąża części toczne. Na skutek nacisków powstają na bieżniach odciski części tocznych podobne do odcisków otrzymanych przy pomiarze twardości. Stąd ich nazwa – fałszywe odciski Brinella.

W sprężarkach klimatyzacji – kompresorach – stosuje się trzy rodzaje łożysk:

Łożysko toczne igiełkowe – Montowane są na końcach wału kompresora . Łożyska igiełkowe są łożyskami wałeczkowymi o elementach tocznych, które są cienkie i długie w porównaniu do swojej średnicy. Łożyska te pomimo nieznacznej wysokości przekroju poprzecznego mają dużą nośność i nadają się szczególnie do tych łożyskowań, których przestrzeń zabudowy w kierunku promieniowym jest ograniczona.

Łożyska igiełkowe, Łożyska wałeczkowe, łożyska toczne, Części samochodowe łożyska

Łożysko wzdłużne igiełkowe – określane jako oporowe, montowane na wale tylko w kompresorach tłokowych i jeżeli kompresor ma tłoki jednostronnego działania (GM V5) – występuje jedno łożysko wzdłużne . Jeśli zastosowano tłoki działające w obie strony (Ford FS10) to konstrukcja ta wymusza zastosowanie dwóch łożysk igiełkowych wzdłużnych. Łożyska te nie występują w kompresorach łopatkowych i ślimakowych .

Łożyska oporowe, łożyska wzdłużne, łożyska do samochodów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Łożysko toczne kulkowe – montowane najczęściej w sprzęgle kompresora i szyjce kompresora. Łożyska te z reguły wykonanie w wersji ZZ lub 2RS a szczególną uwagę należy zwracać na ich montaż ze względu na ich jednoczesne osadzenie na wale i w oprawie. Również one są łożyskami najczęściej wymienianymi w sprężarkach klimatyzacji.

poprzeczne łożysko sprężarki klimatyzacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prawidłowa wymiana łożyska w sprzęgle kompresora klimatyzacji to dopiero połowa sukcesu. Następnym krokiem jest właściwy montaż sprzęgła sprężarki, pozornie prosta rzecz, lecz należy wrócić szczególną uwagę na:

  1. prawidłowe zapięcie pierścienia Segera na szyjce kompresora – jest to bardzo ważne przy pierścieniach jednostronnie sfazowanych
  2. ustawienie szczeliny pomiędzy kołem pasowym a zabierakiem – tarczą dociskową sprzęgła. Wielkość przerwy jest różna i zależy od producentów sprężarek. Przed ustawieniem szczeliny należy się upewnić, jaka jest właściwa dla Państwa kompresora. Jeżeli mają Państwo problemy z ustaleniem wielkości przerwy, prosimy skorzystać z naszych materiałów.

Nienależyte wykonanie czynności o których pisaliśmy w punktach powyżej, może doprowadzić to trwałego uszkodzenia sprzęgła kompresora i niepotrzebne kłopoty podczas podróży samochodem.

Pełną ofertę łożysk do sprężarek klimatyzacji znajdą Państwo na naszym sklepie

Klimatyzacja samochodowa Laser Sinex

Ten wpis został opublikowany w kategorii Auto klimatyzacja samochodowa, Montaż oraz prawidłowe osadzenie łożyska koła pasowego. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.