Klimatyzacja samochodowa budowa-schemat


układ klimatyzacji w samochodzie, budowa-schemat, części zamienne do klimy

Klimatyzacja w samochodzie dzieli się na dwie podstawowe grupy:

  1. Klimatyzacja automatyczna
  2. Klimatyzacja manualna

Klimatyzacja samochodowa budowa

Niezależnie od modelu czy marki samochodu, klimatyzacja Samochodowa składa się z podstawowych i niezmiennych elementów. Czy potocznie nazywana jest przez użytkowników jako klima czy auto klima działa zawsze na tej samej zasadzie i ma konieczny zespół elementów;

1 Osuszacz, filtr

Do układu klimatyzacji w czasie prac obsługowych (uzupełniania czynnika, oleju, wymiany kompresora, napraw) dostaje się niewielka ilość wilgoci . Osuszacz eliminuje wilgoć z układu.

2 Kompresor sprężarka, pompa

Zapewnia obieg czynnika chłodzącego w systemie klimatyzacji. Kompresor napędzany jest paskiem klinowym bezpośrednio z silnika pojazdu.

3 Skraplacz, chłodnica

Podczas pracy skraplacz nagrzewa się, a ciepło to odbierane jest przez opływające go powietrze podczas ruchu pojazdu, czynnik chłodzący przechodzi ze stanu gazowego w stan ciekły.

4 Parownik klimatyzacji

W parowniku zamontowanym wewnątrz pojazdu następuje rozprężenie czynnika powodujące obniżenie temperatury. Powietrze przepychane wentylatorem przez parownik schłodzone trafia do wnętrza pojazdu.

Klimatyzacja samochodowa schemat

Podstawową zasadą działania klimatyzacji w samochodzie jest zjawisko obniżania temperatury w czasie rozprężania gazu będącego pod wysokim ciśnieniem.

Klimatyzacja w samochodzie składa się z dwóch obwodów. Wysokiego i niskiego ciśnienia. Obwód wysokiego ciśnienia zaczyna się na wyjściu z kompresora a kończy przy zaworze redukcyjnym.

Za sprężarką mamy obwód wysokiego ciśnienia. Wytworzone przy sprężaniu ciepło jest odbierane z układu poprzez skraplacz chłodzony strumieniem powietrza w czasie jazdy. Czynnik chłodzący w zbiorniku za kompresorem ma stan ciekły. Dopływa on do zaworu redukcyjnego zwanego także rozprężnym.

Zawór rozprężny

Tam następuje gwałtowne rozprężanie czynnika przez co przechodzi on w stan gazowy. Temu rozprężaniu towarzyszy odbiór ciepła z otoczenia. Zimny parownik owiewany jest wytworzonym przez dmuchawę strumieniem powietrza które trafia poprzez układ nawiewowy do wnętrza pojazdu. Rozprężony czynnik chłodzący przepływa do sprężarki gdzie jest ponownie sprężany. W ten sposób cykl się zamyka.

Obsługa układu klimatyzacji w samochodzie.

Wielu użytkowników błędnie uważa klimatyzację za układ bezobsługowy. Klimatyzacja musi być tak samo poddawana konserwacji jak inne elementy pojazdu, silnik czy układ hamulcowy. Zaleca się przynajmniej raz w roku dokonać przeglądu klimatyzacji w warsztacie specjalistycznym. Co dwa lata powinno się wymienić czynnik chłodzący. W trakcie pracy w układzie klimatyzacji wytwarza się wilgoć, która niekorzystnie wpływa na pracę klimatyzacji. Mamy oczywiście w układzie klimatyzacji zamontowany osuszacz.

osuszacz do układów klimatyzacji, filtr osuszacz klimatyzacji samochodowej

Osuszacz

Jego możliwości są jednak ograniczone i wymiana jest konieczna w czasie okresowej obsługi. Zaniedbanie tego elementu może doprowadzić do awarii kompresora, który jest dość kosztownym elementem całego układu. Dodatkowo , ilość czynnika w układzie zmniejsza się z biegiem lat na wskutek nieszczelności węży i starzenia uszczelek. Ma to wpływ na wydajność klimatyzacji a co za tym idzie komfort jazdy.

Klimatyzacja , Łódź styczeń 2009 r.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Auto klimatyzacja samochodowa, Klimatyzacja samochodowa budowa-schemat. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.