Kompresor sprężarka spiralna scroll

Klimatyzacja samochodowa, Kompresor sprężarka spiralna-scrollSprężarka spiralna popularnie nazywana w gwarze warsztatowej scrollem to typ rotacyjnej sprężarki wyporowej. Element sprężający składa się z dwóch spiralnych wstęg, z których jedna jest na stałe przymocowana do obudowy, a druga ruchoma jest zamocowana na obrotowej osi sprężarki i wykonuje ruchy mimośrodowe, tworząc komorę sprężania czynnika chłodniczego. Wirująca spirala poruszając się ruchem przeciwnym do ruch wskazówek zegara, powoduje zassanie czynnika chłodniczego np.: R134A, a następnie zamknięcie otworu wlotowego – ssącego. Następnie czynnik jest przemieszczany w kolejnych kieszeniach i sprężany w kierunku środka spirali, gdzie znajduje się wydech i zawór zwrotny. Cały cykl sprężania czynnika chłodniczego trwa 2.5 obrotu. Nieszczelności są zminimalizowane ponieważ różnice ciśnień w kieszeniach są mniejsze od różnicy ciśnień pomiędzy otworem ssącym a wydechem. Zaletą tejże sprężarki jest to iż sprężony czynnik chłodniczy jest wypychany ciągłym strumieniem, bez pulsacji i nie wywołuje drgań, ponieważ nie następuje żadna zmiana momentu obrotowego jak np. w sprężarkach tłokowych. Sprężarki spiralne wyróżniają się prostotą, niewielkimi rozmiarami, bardzo niskim poziomem hałasu oraz niewielkimi wymaganiami serwisowymi, gdyż mogą pracować 10.000 godzin bez konserwacji a ich obsługa jest łatwa w przeprowadzeniu. Kolejnymi zaletami sprężarki spiralnej są: brak zaworów ssących i tłocznych oraz to iż przy tej samej wydajności objętościowej, wydajność chłodnicza sprężarek typu scroll jest większa od wydajności sprężarek tłokowych.

Obejrzyj zasadę działania sprężarek typu scroll

Ten wpis został opublikowany w kategorii Auto klimatyzacja samochodowa, Kompresor sprężarka spiralna scroll. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.