Olej do klimatyzacji samochodowej – niezbędny element eksploatacyjny układu

oleje do klimatyzacji samochodowej, olej autoklimatyzacjiBadania rynkowe pokazują jednoznacznie, że większość serwisantów klimatyzacji nie zwraca uwagi na rodzaj oleju podawanego do sprężarki bądź układu klimatyzacji, a połowa z nich używa oleju uniwersalnego nie zastanawiając się nad skutkami jego podania. Jedynie nieliczni mechanicy przyznają, że decydują się na zakup oleju do klimatyzacji w małych jednostkowych opakowaniach z uwagi na problemy związane z jego przechowywaniem i dużą higroskopijnością, która w praktyce oznacza dużą podatność na wilgoć.
Na co należy zwrócić uwagę kupując i dozując olej?

Pojawiające się problemy z wydajnością i pracą układu klimatyzacji, kierowcy i mechanicy najczęściej wiążą z uszkodzeniem kompresora klimatyzacji, zupełnie nie zastanawiając się nad przyczynami takiego stanu rzeczy. Mało kto zadaje sobie sprawę, że kłopoty z klimatyzacją bardzo często wynikają z niewłaściwie dobranego, dozowanego lub przechowywanego oleju. Najważniejszym zadaniem oleju jest smarowanie ruchomych części kompresora, czyli tworzenie odpowiedniego „filmu olejowego” pomiędzy powierzchniami tłoków i cylindrów, a także odprowadzanie ciepła ze sprężarki. Ponadto olej zapewnia właściwe smarowanie iglicy zaworu rozprężnego i wszelkich elementów gumowych (oringów) obecnych w układzie. Ze względu na różne parametry techniczne, wynikające z różnorodnej budowy sprężarek klimatyzacji, producenci określają jakiej lepkości olej powinien zostać podany do kompresora i układu klimy. I tak oleje syntetyczne typu PAG występują w trzech lepkościach: ISO46, ISO100, ISO150. Zastosowanie jakichkolwiek olei markowanych i reklamowanych jako uniwersalne, bądź też mieszanie ze sobą olei o różnych lepkościach prowadzi do uszkodzenia kompresora klimatyzacji. W przypadku kiedy do kompresora podamy olej o niższym współczynniku lepkości niż wymagany, grubość powierzchni smarnej zmniejszy się powodując tarcie tłoka o gładź cylindra, w sytuacji przeciwnej gdy lepkość jest za duża niż wskazują wymagania techniczne, wówczas olej nie zostanie przepchnięty pomiędzy tłokiem a cylindrem w ogóle. Efekt końcowy we wszystkich wskazanych powyżej przypadkach jest taki sam i oznacza zatarcie sprężarki klimatyzacji. Szczególnie niebezpieczne są jednak oleje uniwersalne, które nie mieszają się z czynnikiem chłodniczym w sposób właściwy i nie mogą zapewnić dotarcia substancji smarującej do wymaganych elementów.

olej do klimatyzacji PAG46Innym problemem jest brak świadomości użytkowników w zakresie podatności oleju na wilgoć i tym samym warunki w których powinien on być przechowywany. Jeżeli po otwarciu pojemnika z olejem pozostawimy go przez dłuższy czas w kontakcie z powietrzem atmosferycznym, to staje się on bezużyteczny. Nie gwarantuje właściwego smarowania a ponadto wprowadza do układu klimatyzacji cząsteczki wody, które w połączeniu z olejem i czynnikiem chłodniczym tworzą agresywnie działający kwas powodujący korozję wewnętrzną. Zasadnym jest więc kupowanie olei w jednostkowych opakowaniach jednorazowych wykorzystywanych do obsłużenia jednego układu klimatyzacji. W tym momencie najczęściej górę bierze czynnik finansowy i klienci decydują się zakupić olej w opakowaniu o pojemności jednego bądź pięciu litrów z uwagi na tańszą cenę. Wychodząc naprzeciw tym problemom wprowadziliśmy do naszej oferty oleje klimatyzacji w trzech różnych lepkościach pakowane w pojemniki o pojemności 0,25L, 1L i 5L, ale uwaga bez względu na to czy zakupisz duże opakowanie o pojemności 1 litra, czy też sześciopak jednostkowych opakowań o pojemności 0,25 litra to za jeden litr oleju zapłacisz tyle samo. Zastanów się ile oleju potrzebujesz i w jaki sposób będziesz go przechowywał a następnie dokonaj zakupu. Nie wprowadzamy także rozróżnienia cen w zależności od typu oleju, czynnikiem decydującym o wyborze właściwego typu oleju powinny być wymogi techniczne a nie cena.

Wszystkie lepkości oleju dostępne w naszej ofercie to syntetyczne oleje typu PAG zabezpieczone obustronnie zamkniętym łańcuchem chemicznym (double end capped) co zapewnia dodatkową stabilność termiczną i obniżoną higroskopijność substancji. Proces rozlewania oleju odbywa się w odpowiednich warunkach, w specjalnie wydzielonym pomieszczeniu o obniżonej wilgotności powietrza, a każda z napełnionych butelek zabezpieczona zostaje hermetycznie zgrzewaną osłoną zewnętrzną i plastikowym korkiem. Bez względu na pojemność opakowania, gwarantujemy naszym klientom olej o najwyższej jakości.

opracowanie
Adam Mańkowski

Ten wpis został opublikowany w kategorii Auto klimatyzacja samochodowa, Olej do klimatyzacji samochodowej – niezbędny element eksploatacyjny układu. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.