System auto klimatyzacji i chlodzenia silnika

Spis treści

 

UKŁAD CHŁODZENIA W TWOIM SAMOCHODZIE

Właściwa obsługa systemu klimatyzacji uzależniona jest od właściwej obsługi systemu chłodzenia w samochodzie. Nie można więc przekazać komuś informacji o systemie klimatyzacji samochodowej, zanim nie przekaże mu się informacji o systemie chłodzenia.
Jak to mówią – najpierw podstawy auto klimatyzacji.

Schemat i obsługa systemu chłodzenia

O ile układ napędowy stał się w ostatnich latach swoistym problemem do zrozumienia, o tyle jeden system pozostaje nadal dość prostym do zrozumienia i pod wieloma względami niezmieniony od lat. Jest to układ chłodzenia silnika.
Wszystkie systemy chłodzenia silnika nadal zawierają podobne składniki jak: chłodnica, pompa wodna, wentylator, termostat, nagrzewnica, węże gumowe i filtry powietrza.
W ostatnich latach miała miejsce tylko jedna znacząca zmiana, aczkolwiek wynikała ona z tego, że większość samochodów ma teraz wentylatory napędzane silnikami elektrycznymi a nie paskami klinowymi i są one uruchamiane albo za pomocą przełącznika elektrycznego albo gdy taki sygnał płynie od czujników termicznych lub czujników temperatury.
W samochodach z elektroniczną kontrolą silnika zwykle komputer sterujący pracą silnika steruje też pracą elektrycznych napędów wentylatorów.

 

Do spisu treści

Pompa wodna, termostat i przepływ płynu chłodzącego

Pompa wodna to serce układu chłodzenia. Odpowiada ona za krążenie czynnika chłodzącego poprzez silnik, chłodnicę i nagrzewnicę. Obecnie określone pojazdy jak SUV, vany czy większość hybryd często mają więcej niż jedną pompę. Pomocnicze pompy są napędzane silnikami elektrycznymi i sterowane komputerem. Płyn chłodzący odbiera ciepło z silnika krążąc wokół cylindrów. Przepływa też przez głowice i cylindry wokół bardzo gorącej komory zapłonowej. Ponieważ silnik pracuje optymalnie w określonym zakresie temperaturowym termostat zapobiega wypływowi płynu chłodzącego z silnika do chłodnicy zanim nie osiągnie minimalnej temperatury.
Gdy termostat się otwiera płyn chłodzący przepływa do chłodnicy gdzie oddaje ciepło do atmosfery. Praca chłodnicy zależy od przepływu powietrza przez nią co pozwala na odprowadzenie nagromadzonego ciepła do atmosfery.
Po oddaniu ciepła płyn chłodzący wraca do silnika i cały proces zaczyna się od nowa.

 

Do spisu treści

 

Chłodnice

Chłodnica ma dwa zbiorniki. Jeden zawiera wpust wlotowy i wlew a drugi wpust wylotowy.
Te zbiorniki, które mogą być umiejscowione góra/dół albo po bokach są z reguły aluminiowe, mosiężne, miedziane lub plastikowe (większość nowych pojazdów ma plastikowe).
W pojazdach z automatyczną skrzynia biegów jeden ze zbiorników zawiera płyn do chłodzenia automatycznej skrzyni biegów który doprowadzany jest do układu systemem metalowych rurek.
Dwa zbiorniki chłodnicy są łączone całą serią spłaszczonych rurek, które są do nich podłączone i przebiegają między nimi. Między tymi rurkami znajdują się przymocowane do nich żeberka chłodzące. Te rurki i żeberka też zwykle wykonane są z aluminium, mosiądzu lub miedzi.
Gdy rozgrzane chłodziwo przepływa przez rurki chłodnicy ciepło transferowane jest do żeberek a stamtąd rozpraszane do chłodnego powietrza na zewnątrz samochodu.

Do spisu treści

 

Nagrzewnica

Nagrzewnica umieszczona jest wewnątrz kabiny samochodu, bardzo często oddaje ciepło pod deską rozdzielczą, albo za innym wewnętrznym panelem. Niektóre SUV-y i vany mają dwie takie nagrzewnice, tylnią i przednią. Bez względu na położenie nagrzewnice wyglądem przypominają mini chłodnice. Gorący płyn chłodzący przepływa przez wewnętrzne rurki nagrzewnicy, przez którą przechodzi powietrze wydmuchiwane z wentylatora, następnie po ogrzaniu się, jest dostarczane do kabiny.

Do spisu treści

 

Wentylatory chłodzące silnik

Wiele pojazdów dysponuje obecnie elektrycznymi wentylatorami chłodzącymi, które pozwalają na utrzymanie optymalnej temperatury do pracy silnika, czyli pracują tylko wtedy gdy silnik przekracza maksymalną temperaturę. Przejście na napędzane elektrycznie wentylatory spowodowane było przez:
1. Prosty system, gabaryty i położenie. Dotyczy to pojazdów z przednim napędem i poprzecznie montowanym silnikiem.
Oczywiście chodnica musi pozostać na przedzie samochodu by powietrze mogło przez nią przepływać ale należy pamiętać, że w samochodach z przednim napędem przednia część silnika znajduje się z boku samochodu. Stare wentylatory napędzane były paskiem klinowym poprzez koło pasowe osadzone na korbowodzie silnika montowane na przodzie silnika. Jest to niewykonalne w samochodach z przednim napędem.
2. Drugim powodem zmiany na wentylatory z napędem elektrycznym jest ich wydajność i skuteczność. Wpływa to pozytywnie na zmniejszenie zużycia paliwa ponieważ wentylator nie pracuje non stop. Redukuje to również obciążenia silnika podczas jazdy w różnych warunkach. Dlatego też nawet wiele samochodów z tylnim napędem używa obecnie elektrycznych wentylatorów chłodzących.
Jednak nadal wiele pojazdów z tylnim napędem (głównie ciężarówki) nadal używa pasów klinowych do napędu wentylatorów i wiele z nich jest nadal wyposażonych w element zwany termostatycznym sprzęgłem wentylatora. Sprzęgło to pozwala wentylatorowi pracować tylko wówczas gdy temperatura silnika przekracza dopuszczalną normę. To także odciąża silnik i zmniejsza zużycie paliwa.

Do spisu treści

 

Dodatkowe uwagi związane z przepływem chłodzenia w silniku

Przez ostatnie lata z powodu trendów w stylizacji wiele nowych samochodów nie ma standardowych atrap chłodnicy z przodu. Bardzo często jest tam teraz zamiast atrapy panel, lub przedłużona maska. Niemniej nadal chłodzenie silnika oparte jest o przepływ powietrza przez chłodnicę. Tak samo jest przy systemach auto klimatyzacji, określanej jako systemy A/C.
W takim razie jak dostaje się tam powietrze? Z reguły od przedniej, spodniej części samochodu pod komorą silnika. Pomiędzy autem a powierzchnią drogi, jest wolne miejsce, przez które powietrze dostaje się do chłodnicy. W wielu autach w celu właściwego dostarczenia powietrza do chłodnicy, montuje się tzw. przedni spoiler, który jest bardzo często integralną częścią karoserii samochodu. Znajduje się poniżej przedniego zderzaka i pełni rolę czerpaka zagarniającego powietrze i dostarczającego go do chłodnicy i systemu auto klimatyzacji oraz do skraplacza gdy auto jest w ruchu.

Do spisu treści