Problemy z systemem chlodzenia

Spis treści

 

 

SYSTEM CHŁODZENIA I PROBLEMY UKŁADU CHŁODZENIA W SAMOCHODZIE

 

Chłodnice i nagrzewnice

W ich przypadku mogą pojawiać się z reguły tylko dwa problemy: wyciek ze spoin łączących rurki lub niedrożność rurek. Blokowanie się systemu chłodzenia jest spowodowane zwykle jego słabym lub niewłaściwym serwisowaniem układu chłodzenia.
To pokazuje jak ważne jest stosowanie się do zaleceń książek serwisowych dotyczących okresów przeglądu. Blokowanie się systemu często wymaga wymiany chłodnicy, często wystarczy jej wyczyszczenie. Zewnętrzna część chłodnicy musi być utrzymywana w czystości. Należy z niej systematycznie usuwać wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia, tj. owady, trawy czy grudki ziemi. Często chłodnice są uszkadzane w wyniku kolizji drogowych.
Oczywiście wiele wycieków z chłodnicy może być zatamowanych ale raczej wymienia się je po prostu na nowe. Przy dłuższych przebiegach taka wymiana na nową jest bardziej opłacalna.
Niedrożność lub wycieki z nagrzewnicy nie kwalifikują się do naprawy, ze względu na ich stosunkowo niską cenę. Niestety ze względu na umiejscowienie tychże elementów, ich wymiana jest często bardzo czasochłonna i przez to droga ze względu na koszty pracy.

Do spisu treści

 

Pompa wodna

To samo można powiedzieć o wymianie pompy wodnej. Z reguły jest to tani element ale aby go wymienić, trzeba zdemontować sporo innych części. To oczywiście podraża koszty naprawy. Gdy zawodzi pompa wodna to z reguły jest to spowodowane zużyciem się łożyska. Uszkodzone łożysko powoduje wibracje wirnika, który uszkadza uszczelnienia i wówczas dochodzi do wycieków czynnika chłodzącego. Łożysko może też zawodzić z powodu za małej ilości smaru lub jego całkowitego braku. Może to być problemem jaki pojawia się w silnikach które napędzają pompę za pomocą pasków wieloklinowych. Zacięcie się pompy wodnej może spowodować w najlepszym przypadku zerwanie paska. Może być również przyczyną poważnych uszkodzeń wewnątrz silnika tj. popękane tłoki czy uszkodzone popychacze zaworów.
Element znajdujący się w pompie nazywany wirnikiem także czasem zwodzi albo koroduje.
Może to spowodować że pompa nie rozprowadza chłodziwa właściwie co może doprowadzić do tego że silnik będzie przegrzany albo kabina nie będzie właściwie nagrzewana.
Termostat:
Właściwie pracujący termostat reaguje na zmiany temperatury silnika poprzez otwieranie się i zamykanie. Czasami jednak zdarza się że następuje jego zatrzymanie. Gdy zawiesi się w pozycji otwartej, silnik nigdy nie rozgrzeje się właściwie a kabina jest słabo bądź wcale nie ogrzana. Otwarty termostat wywołuje też większe zużycie paliwa.
Gdy zawiesza się w pozycji zamkniętej to może doprowadzić do przegrzania silnika bo płyn chłodzący nie jest dostarczany do chłodnicy. Sama wymiana termostatu to prosta praca ale w niektórych samochodach może on się znajdować w miejscach o trudnym dostępie, co może utrudnić wymianę.

Do spisu treści

 

Wentylator chłodzący silnik

Elektryczne wentylatory chłodzące to urządzenia solidne i można na nich polegać.
Niekiedy mogą nie zadziałać ze względu na uszkodzenia czy wadliwe działanie przełącznika termostatycznego, czujnika lub przekaźnika.
To może doprowadzić do przegrzania się silnika. Zdiagnozowanie takiej awarii zajmuje sporo czasu i wymaga zastosowania specjalistycznego sprzętu.
elektrosprzęgła wentylatora też mogą ulec awarii bo zwyczajnie się zużywają. Może to być nawet niezauważalne aż do momentu gdy samochód znajdzie się w warunkach typu: holowanie, jazda w dużym upale itd. Wówczas występuje tzw. ślizganie się sprzęgła, które powoduje zmniejszenie wydajności pracy wentylatora. Twój warsztat powinien sprawdzić takie sprzęgło a następnie wyregulować lub wymienić.

Do spisu treści

 

Zapora powietrzna i spoiler

Ze względu na niskie mocowanie tych elementów mogą one być uszkodzone lub nawet oderwane podczas parkowania gdy zahaczymy o krawężnik. Gdy tak się stanie, tracimy właściwy przepływ powietrza. Nasz system chłodzenia i auto klimatyzacji może funkcjonować niewłaściwie, a nawet silnik może zostać przegrzany.
Trzeba mieć to na uwadze gdy rozważamy problemy w pracy systemu klimatyzacji i chłodzenia.

Do spisu treści

 

Węże i paski klinowe

Węże i paski klinowe mogą się zużywać z upływem czasu.
Węże mogą przeciekać, paski mogą się strzępić, pękać, wyślizgiwać.
Z tego względu przynajmniej raz na rok powinno być sprawdzane ciśnienie w układzie chłodzenia i auto klimatyzacji, jak również wizualne sprawdzenie pasków i przewodów. Takie sprawdzanie powinno wykazać wczesne objawy uszkodzeń i zapobiec awariom.

Do spisu treści

 

Zaślepki

Jest jeszcze jeden element systemu chłodzenia – zaślepki.
Są to metalowe krążki używane do uszczelnienia (zatkania) otworów powstałych w bloku silnika lub głowicach cylindrów w procesie produkcji. Z upływem czasu mogą one korodować i przeciekać. Zaślepki ze względu na utrudniony dostęp do nich mogą sprawiać kłopot przy wymianie co zabiera sporo czasu.

Do spisu treści