Usterki


Spis treści

CO MOŻE SIĘ POPSUĆ W SYSTEMIE KLIMATYZACJI

Poniższy rozdział zapozna cię ze sposobami konserwacji i serwisu oraz ewentualnych usterek jakie mogą się pojawić w systemie klimatyzacji samochodowej.

 

Usterki parownika

Usterki parownika można generalnie podsumować jednym słowem – wyciek.
Wycieki mogą wynikać z kilku powodów. Zwykle wywołują je wady spoin, spawów, korozja, uszkodzenia wywołane elementami z zewnątrz. Dzieje się tak gdy do obudowy parownika dostaną się jakieś elementy obce, materiały organiczne i będą one miały kontakt z jego powierzchnią. Wilgoć zewnętrzna dostająca się do parownika wywołuje rozkład materiałów organicznych jakie mogły się w nim zebrać. Tworzą się ogniska korozji. Może to też wpierw skutkować wydobywaniem się nieprzyjemnego zapachu do wnętrza pojazdu gdy system autoklimatyzacji jest uruchamiany. By temu zapobiegać dostępne są odpowiednie środki. Może też dochodzić do zapychania się żeberek przez obce cząstki jakie dostały się do systemu.
Niezależnie jakiej usterce ulegnie parownik to musi on być wymieniony. Mimo że sam parownik nie jest drogi to jego umiejscowienie (z reguły głęboko poniżej panelu sterującego) powoduje że jego wymiana zajmuje sporo czasu i staje się przez to kosztowna.

Do spisu treści

 

Usterki kompresora klimatyzacji

Sprężarki to generalnie te elementy, na których można polegać ale mogą totalnie zawieść gdy mają niewystarczającą ilość płynów eksploatacyjnych tak samo jak to jest w przypadku silnika samochodu. Olej może wydostać się (wyciekać) z systemu klimatyzacji gdy pojawi się jakiś wyciek jakim wydostaje się też czynnik chłodzący, który może zawierać w sobie olej. Może to doprowadzić do zatarcia pompy lub jej wcześniejszego zużycia. Większa awaria kompresora może też spowodować że do systemu, głównie skraplacza, dostaną się elementy obce, cząstki metalowe.
Awarię sprężarki może też wywołać zbyt duża ilość oleju w ukladzie klimatyzacji co może spowodować uszkodzenie jego wewnętrznego zaworu. Sprężarka też sama w sobie może wywołać wyciek czynnika chłodzącego i wtedy musi zostać wymieniona.
Uszkodzenie może też wywołać zbyt duże tłoczenie do niego czynnika chłodzącego, za duża ilość powietrza w systemie, użycie niewłaściwego oleju lub czynnika chłodzącego, nieadekwatny przepływ powietrza w skraplaczu a nawet problemy w systemie chłodzenia silnika. I tak jak jest w przypadku innych elementów z ruchomymi częściami sprężarka może zwyczajnie się zużyć (coś pęknie, zużyje się).
W przeciwieństwie do dawnych lat obecnie poza wymianą sprzęgła sprężarki nie jest stosowany serwis kompresorów.

Do spisu treści

 

Usterki skraplacza

Tak jak parownik i skraplacz można podejrzewać o blokowanie się pod wpływem zewnętrznych czynników – kawałki materiałów, insekty czy nawet pył.
Zwykłe wyczyszczenie wodą z mydłem i miękką gąbką może pomóc. Na pewno usunięcie zbędnych cząsteczek z zewnętrznej część parownika da pożądany efekt. Niemniej jak już wspomniano i wewnętrzne uszkodzenia (blokowanie się) mogą się też pojawić ze względu np. na wadliwie działający kompresor. Metalowe odłamki, cząstki zabrudzenia dostają się do parownika razem z czynnikiem chłodzącym z kompresora i bardzo szybko mogą one zablokować niewielkie kanały przelotowe w skraplaczu. Czasem da się takie ciała obce wypłukać ze skraplacza za pomocą specjalistycznych urządzeń ale z reguły jednak trzeba go wymienić na nowy.
Tak samo jak i przy parowniku i w skraplaczu można mieć do czynienia z wadliwymi spoinami i spawami co wywołuje wycieki. Skraplacz może też ucierpieć w wyniku kolizji drogowej czy od poderwanych przez inne auta na drodze małych kamyczków gdyż umiejscowiony jest na froncie samochodu. W pewnych określonych przypadkach gdy dojdzie do wycieków, zapchania czy uszkodzenia skraplacza nie da się go naprawić tylko trzeba wymienić.

Do spisu treści

 

Usterki osuszacza i akumulatora

Osuszacze i akumulatory rzadko psują się „same z siebie”. Niemniej jak już wspomniano wcześniej muszą być zawsze wymienione na nowe gdy system jest otwierany np. celem dokonania czynności serwisowych lub montażu nowych elementów.
Gdy pojawi się awaria osuszacza lub akumulatora to z reguły wywołane jest to zanieczyszczeniem lub pęknięciem pojemnika z substancją pochłaniającą wilgoć, która dostaje się do systemu z czynnikiem chłodzącym i olejem. Substancja pochłaniająca wilgoć może też ulec dezintegracji na małe cząsteczki przypominające ziarnka piasku i te mogą zapchać inne elementy systemu.

Do spisu treści

 

Usterki zaworów rozprężnych i dysz dławiących w systemach auto klimatyzacji

Zwór rozprężny może przestać działać właściwie z trzech powodów:
Zapchanie i zablokowanie,
Utkwienie w pozycji otwartej, zamkniętej, częściowo otwartej, częściowo zamkniętej,
Utrata zdolności prawidłowego dozowania czynnika z powodu zużycia lub wewnętrznego uszkodzenia.
Oczywiście każdy z ww. powodów może skutkować dozowaniem niewłaściwej ilości czynnika chłodzącego do parownika co może spowodować niewłaściwą pracę całego systemu klimatyzacji samochodowej.
Każdy z tych wymienionych powodów skutkuje potrzebą wymiany zaworu rozprężnego na nowy.
Dysze dłąwiące to prosty komponent nie posiadający elementów ruchomych. Jedyny problem jaki może się pojawić to zapchanie cząstkami obcymi. Zawsze to wymaga wymiany tych dysz na nowe podczas serwisu układu klimatyzacji samochodowej.

Do spisu treści

 

Usterki rurek, wężyków, podkładek i uszczelek

Oczywistym jest że te elementy systemu ze względu na swoją rolę i specyfikę podatne są na tworzenie się w nich wycieków z biegiem czasu. Metalowe tuby mogą pękać, łamać się, przecierać się. Bardzo często da się takie uszkodzenia naprawić ale i nie raz jedyną metodą jest wymiana takiego elementu na nowy. Usterki tego typu są wykrywane podczas regularnych przeglądów serwisowych układu auto klimatyzacji.

Do spisu treści

 

Usterki systemu dystrybucji powietrza w układzie klimatyzacji samochodowej

System rozprowadzania powietrza w kabinie udowodnił już że jest solidnym elementem i raczej nie ulega awariom. Mogą jednak pojawić się problemy jakie możemy podzielić na następujące kategorie:
Pęknięte, skręcone, zablokowane elementy kierujące przepływem powietrza (grodzie), może je wywołać jakiś obcy element jaki dostał się do systemu.
Pęknięcie mechanizmu sterowania grodziami, najczęściej jest on wykonany z plastiku.
Rozłączanie się połączeń elektrycznych.
Nieszczelność kanałów doprowadzających powietrze.
Uszkodzenie mechaniczne lub elektryczne napędu elektrycznego kontrolera. Zawiera on przekładnie jakie mogą się zużyć z upływem czasu.
Potrzeba wymiany filtra kabinowego. Ten często zaniedbywany element może w końcu ulec zabrudzeniu lub zapchaniu. Może to utrudnić przepływ powietrza lub zupełnie go wstrzymać. Montaż i demontaż filtra kabinowego jest czynnością często zaniedbywaną przez serwis a jest ona niezwykle ważna z punktu widzenia właściwego funkcjonowania całego systemu.
Ze względu na rozmieszczenie tych elementów czasem ich wymiana może być kłopotliwa i czasochłonna. Dlatego też montaż nowych wymienianych elementów może być kosztowny.

Do spisu treści

 

Uwagi końcowe

Tak jak i w innych systemach wysoce skomputeryzowanych dziś samochodów dojście do źródła problemu z systemem autoklimatyzacji nie jest takim prostym zadaniem.
Czasem wymagane jest zastosowanie bardzo skomplikowanych procedury i sprzętu diagnostycznego. W takiej sytuacji twój serwis może sobie nie poradzić – brak sprzętu i wiedzy. Wtedy potrzebne są konsultacje zewnętrzne co też kosztuje. Bądź wtedy cierpliwy i daj serwisowi czas na właściwą diagnostykę.

Do spisu treści