APRA European Expo Kraków 2012

W dniach 23-25 maja 2012 roku w Krakowie odbyła się coroczna wystawa – APRA European Expo – zrzeszająca firmy prowadzące procesy produkcyjne oparte o regenerację. W pierwszej części imprezy, pięćdziesięciu wystawców zaprezentowało własne technologie, produkty i nowości obecne na rynku produktów regenerowanych. W dalszej części odbyły się wykłady i sympozja przygotowane przez liderów branży regeneracyjnej w Polsce i Europie. Uwaga skupiona została na nowych rozwiązaniach i analizie wyzwań jakie stawia przed producentami dynamicznie rozwijający się współczesny rynek motoryzacyjny. Czytaj dalej

Zaszufladkowano do kategorii Wydarzenia | Otagowano , , , , , | Możliwość komentowania APRA European Expo Kraków 2012 została wyłączona

Przyczyny i sposoby walki z nieprzyjemnymi zapachami w układach klimatyzacji

wymiennik ciepła w układzie klimatyzacji samochodowejNieprzyjemny zapach docierający do wnętrza kabiny najczęściej ma swoje źródło w zabrudzonej powierzchni parownika. Zanieczyszczony parownik to bardzo uciążliwy problem, ale zarazem bardzo dochodowy dla serwisantów. Na rynku coraz bardziej popularne są różnego rodzaju środki chemiczne w sprayu, bądź piankach, które dzięki łatwym w użyciu aplikatorom można zastosować w bardzo łatwy i szybki sposób. W wielu przypadkach okazuje się jednak, że jest to rozwiązanie jedynie doraźne i nie rozwiązuje problemu trwale. A co w sytuacji jeśli prawdziwy problem leży w zupełnie innym miejscu niż przypuszczaliśmy? Kłopoty z parownikiem mogą mieć różne oblicza. Czytaj dalej

Zaszufladkowano do kategorii Auto klimatyzacja samochodowa, Przyczyny i sposoby walki z nieprzyjemnymi zapachami w układach klimatyzacji | Otagowano , , , , , , | Możliwość komentowania Przyczyny i sposoby walki z nieprzyjemnymi zapachami w układach klimatyzacji została wyłączona

Targi techniki motoryzacyjnej Poznań 2012

Stanowisko Laser-Sinex na Targach technik motoryzacyjnych Poznań 2012

Serdeczne podziękowania dla wszystkich tych którzy poświęcili nam swój cenny czas i odwiedzili nasze stoisko na TARGACH TECHNIKI MOTORYZACYJNEJ POZNAŃ 2012 – najważniejszym wydarzeniu branży motoryzacyjnej w Polsce

Cieszymy się że Państwo również doceniają bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem. Dla nas jest to także okazja do wysłuchania Państwa oczekiwań od nas jako obecnego bądź przyszłego partnera biznesowego. Czytaj dalej

Zaszufladkowano do kategorii Wydarzenia | Możliwość komentowania Targi techniki motoryzacyjnej Poznań 2012 została wyłączona

Co dalej z nowym czynnikiem chłodniczym w układach klimatyzacji samochodowej?

czynniki chłodnicze w układach klimatyzacji samochodowej

W pierwszych miesiącach ubiegłego roku poruszaliśmy temat nadchodzących zmian na rynku czynników chłodniczych. Mówiło się wówczas głośno o dwóch głównych alternatywach dla obecnego gazu R134a, a także o zaletach i wadach jakie niosą ze sobą te rozwiązania. Okazuje się, że przez okres dwunastu miesięcy zamieszanie dotyczące przyszłości klimatyzacji samochodowej wcale nie zmniejszyło się, a wręcz przeciwnie.

Zapraszamy do zapoznania się z treścią poprzedniego artykułu: http://www.laser-sinex.pl/auto-klimatyzacja-samochodowa/nowy-czynnik-chlodniczy-r-1234yf/

Czytaj dalej

Zaszufladkowano do kategorii Auto klimatyzacja samochodowa, Co dalej z nowym czynnikiem chłodniczym w układach klimatyzacji samochodowej? | Otagowano , , , , , , , , , , , | Możliwość komentowania Co dalej z nowym czynnikiem chłodniczym w układach klimatyzacji samochodowej? została wyłączona

Serwis klimatyzacji przed sezonem letnim

tester oleju do układów klimatyzacji samochodowejZbliżająca się szybkimi krokami wiosna i wzrost poziomu temperatury wewnątrz kabiny auta, zwraca naszą uwagę na stan i wydajność układu klimatyzacji. Jeśli pierwsze próby uruchomienia chłodzenia kończą się niepowodzeniem, wówczas wizyta w specjalistycznym warsztacie jest konieczna, ale czy tylko wtedy? Warto zadbać o klimatyzację samochodową tuż przed sezonem i mieć pewność, że unikniemy późniejszych niemiłych niespodzianek, np. w drodze na długo wyczekiwany urlop. Jeżeli klimatyzacja jest szczelna i pracuje bez większych zastrzeżeń można uniknąć konieczności mechanicznej ingerencji w układ, jednak wato wykonać kilka czynności kontrolnych i zadbać o nasze zdrowie. Czytaj dalej

Zaszufladkowano do kategorii Auto klimatyzacja samochodowa, Serwis klimatyzacji przed sezonem letnim | Otagowano , , , , , , , , , , , | Możliwość komentowania Serwis klimatyzacji przed sezonem letnim została wyłączona

Procedura wymiany sprężarki, zalewanie olejem, serwis

W jaki sposób postępować w sytuacji, kiedy mechaniczne uszkodzenie sprzęgła, bądź rozszczelnienie sprężarki wymaga jej demontażu? Jakie procedury zachować przy wykonywaniu czynności serwisowych związanych z wymianą kompresora, aby uniknąć późniejszych problemów z niedoborem, bądź nadwyżką oleju w układzie. Jaką ilość oleju podać ponownie montując kompresor do auta? Zakładając, że układ jest szczelny i nie wymaga płukania powinno się postąpić według następujących zaleceń:

  1. Odciągnąć czynnik z układu klimatyzacji, sprawdzić ilość odseparowanego przez maszynę oleju.
  2. Po demontażu przeznaczonej do naprawy sprężarki, zlać z niej olej i odmierzyć jego ilość.
  3. Po dokonaniu niezbędnych napraw zalać kompresor dokładnie taką ilością oleju, jaką udało się z niego odzyskać (np. 40ml). Częstym błędem jest ponowne podawanie ilości zalecanej przez producenta (np. 80ml) –  jest to objętość właściwa dla pustego układu. Pamiętajmy, że zależnie od typu oraz od prędkości obrotów koła pasowego – kompresor – większą lub mniejszą część oleju oddaje do układu podczas pracy (zestawienie wartości oleju pozostałego w sprężarkach typu SandenIlość oleju w sprężarce typu Sanden uzależniona od prędkości obrotów koła pasowego podczas pracy, uzależnione od prędkości obrotów wału korbowego przedstawia Tabela 1). W sytuacji kiedy nie płuczemy systemu klimatyzacji, duża część oleju pozostaje wewnątrz przewodów i pozostałych podzespołów, podanie kolejnej pełnej wartości spowodowałoby nadwyżkę i problemy z funkcjonowaniem klimy. Olej podajemy zawsze poprzez korek zalewowy na korpusie sprężarki, w przypadku jego braku poprzez port ssania.
  4. Analogiczna zasada obowiązuje przy podawaniu oleju podczas napełniania klimatyzacji. Zaleca się uzupełnienie ilości, którą odciągnęła maszyna + dodatkowe 10%. Należy jednak pamiętać, że jeśli w układzie był znaczący ubytek czynnika to standardowe 10% będzie ilością niewystarczającą ! Wraz z czynnikiem układ traci olej. W takiej sytuacji należy wypłukać układ i podać właściwą dla układu ilość oleju.

Zalecenia producenta dotyczące wymiany oleju w kompresorze klimatyzacji typu Sanden serii SD

zlewanie oleju ze sprężarki klimatyzacji1. Przed przystąpieniem do naprawy, regeneracji bądź wymiany sprężarki, zlać z niej olej. Do jednego pojemnika odlać olej z komory korbowej. Następnie obrócić kompresor i wykonując obroty tarczą sprzęgłową zlać dowymiana sprężarki w układzie klimatyzacji samochodowej drugiego pojemnika olej z portów ssania i wydechu.

2. Zmierzyć i zapisać ilość oleju  uzyskanego z kompresora klimatyzacji (Około 15 ml oleju to ilość normatywna, która zawsze pozostaje wewnątrz sprężarki).

3. Ocenić stan jakościowy oleju. Jego barwę, klarowność i obecność cząstek stałych (np. opiłków).

4. Po dokonaniu naprawy sprężarki, bądź też przystępując zalewanie kompresora klimatyzacji poprze korek wlewu olejudo montażu nowej, należy uzupełnić olej poprzez korek zalewowy w ilości odpowiadającej sumie ilości oleju uzyskanego ze sprężarki po jej demontażu. Bardzo istotne aby podać olej właściwego typu i gęstości. Dokręcając korek olejowy pamiętajmy aby nie przekraczać momentu obrotowego na poziomie 15-20 Nm.

5. Po zamontowaniu kompresora do układu, a przed jego uruchomieniem należy podać także olej wraz z czynnikiem na wysoką stronę układu. Określane przez producentów ilości oleju dedykowane dla poszczególnych elementów systemu klimatyzacji Normatywne ilości oleju w układzie klimatyzacji samochodowejprzedstawia Tabela 2. Należy pamiętać, że wartości umieszczone w tabeli dotyczą jedynie układów płukanych i całkowicie opróżnionych. Jeżeli układ nie był płukany trzeba opierać się na ilości oleju odseparowanej od czynnika podczas opróżniania układu przez maszynę serwisową.

(opracowanie na podstawie danych Sanden Corporation)

Zasady postępowania z układami wyposażonymi w kompresory Denso z elektrozaworem sterującym

W sytuacji kiedy zachodzi konieczność wymiany takiej sprężarki, spowodowane jest to jej uszkodzeniem a zazwyczaj trwałym zatarciem.

W przypadku układów klimatyzacji ze sprężarkami Denso, sterowanymi elektrozaworem należy kierować się zasadą dokładnego bilansu oleju w układzie. Są one szczególnie wrażliwe na niedobór oleju, który prowadzi do zniszczenia teflonowej powierzchni tłoków oraz  łożyska ślizgowego krzywki wału korbowego. Nadmiar oleju prowadzi do blokowania iglicy elektrozaworu sterującego sprężarki co objawia się brakiem ciśnienia wychylającego krzywkę wału korbowego a co za tym idzie brakiem tłoczenia – teoretycznie sprawny układ nie pracuje. Sprężarki Desno z elektrozaworem należy montować w wypłukanym układzie – pozbawionym oleju.

Problematyka związana z obsługą i serwisowaniem układów klimatyzacji ze sprężarkami Denso, omówiona zostanie znacznie szerzej na nadchodzącym szkoleniu organizowanym przez firmę Laser-Sinex w dniach 31 marca – 01 kwietnia. Formularz zgłoszeniowy na szkolenie dostępny jest – TUTAJ

Jak bardzo istotne jest właściwe zalanie sprężarki olejem?

Olej typu PAG46 do układów klimatyzacji samochodowejOlej, który wlewamy do kompresora klimatyzacji przy jego montażu podawany jest także do układu przy jego napełnianiu czynnikiem chłodniczym. Specjalne właściwości chemiczne olejów klimatyzacji pozwalają na ich mieszanie się z czynnikiem i bezproblemową cyrkulację wewnątrz całego układu. Gdyby nie sprężarka to obecność oleju w układzie klimatyzacji byłaby zbędna. Głównym zadaniem oleju jest bowiem smarowanie wszystkich mechanicznie pracujących części wewnątrz kompresora, a  także odbieranie nadmiaru ciepła od najbardziej obciążonych termicznie elementów. W momencie kiedy układ klimatyzacji zostaje uruchomiony, sprężarka  w przeciągu kilku sekund zaczyna pracować na najwyższych obrotach, dlatego też niezbędne jest podanie oleju bezpośrednio do kompresora przy montażu. Nie ma wyjątków od tej zasady – w przeciwnym razie kompresor pracujący na sucho w bardzo krótkim czasie ulega zatarciu.     

Ilość oleju jaką należy podać do sprężarki uzależniona jest od danego modelu i określana przez producenta. Nie ma tu jednej stałej wartości, odpowiedzi należy szukać w katalogach i programach serwisowych. Olej wlewamy do kompresora poprzez korek zalewowy (najczęściej znajdujący się w przedniej części korpusu), lub w przypadku braku korkamontaż sprężarki w układzie klimatyzacji samochodowej dozujemy portem ssania (port o większej średnicy, najczęściej oznaczony na korpusie literą „S”). Samo podanie oleju do sprężarki nie kończy jeszcze procedury jej prawidłowego przygotowania do pracy w systemie klimatyzacji. W wielu przypadkach kompresor zalany olejem i podłączony do układu w bardzo krótkim czasie ulega trwałemu uszkodzeniu. Przyczyną takiej sytuacji jest złe rozprowadzenie oleju po wszystkich ruchomych częściach takich jak tłoki czy krzywka. W większości sprężarek ze sprzęgłem elektromagnetycznym wystarczającą czynnością jest kilkunastokrotne obrócenie tarczą sprzęgłową, pozwalające na dobre rozprowadzenie substancji smarującej wewnątrz kompresora. Aby czynność tę ułatwić i uchronić także przed rozregulowaniem szczeliny sprzęgła, producenci oferują specjalne klucze do tarcz sprzęgłowych, pozwalające wykonać równomierne i bezproblemowe obroty wałem korbowym. Sprężarki nowego typu – sterowane zaworem elektromagnetycznym i pracujące na sprzęgle sztywnym, wymagają znacznie bardziej skomplikowanej procedury. W szczególności te typy kompresorów, które zalewamy olejem poprzez port ssania (np. kompresory Denso 5SE12C / 5SE09C). Aby olej dostał się poprzez tłoki do komory korbowej, należy podawać go kilkakrotnie w mniejszych ilościach, nie zapominając o obracaniu kołem pasowym, a dodatkowo zaleca się także pozostawienie sprężarki na 20-30 minut obróconej sprzęgłem do dołu. Skomplikowany proces zalewania olejem to nie wszystko, producenci samochodów którzy stosują najnowsze sprężarki DENSO, zalecają ich montaż na suchy układ. Odchodzimy więc od zasady rozdzielenia oleju na sprężarkę i układ, podajemy olej jedynie do kompresora i koniecznie w dedykowanej ilości. Zalecenia takie wynikają z dużej czułości zaworów sterujących montowanych w kompresorach, nawet 20-30 ml nadwyżki oleju może doprowadzić do całkowitej blokady iglicy elektrozaworu i wstrzymania pracy sprężarki. Specyficzna budowa układu korbowo-tłokowego zapewnia wypchnięcie ponad połowy objętości oleju z kompresora do układu i jego rozprowadzenie w całym systemie. Rozwiązanie takie ogranicza ryzyko błędu związanego z przedawkowaniem łącznej zalecanej dla układu ilości oleju.

Pełna oferta części do sprężarek klimatyzacji w samochodach osobowych dostępna jest na naszym sklepie

Klimatyzacja samochodowa Laser Sinex

opracowanie: mgr Adam Mańkowski

Zaszufladkowano do kategorii Auto klimatyzacja samochodowa, Procedura wymiany sprężarki, zalewanie olejem, serwis | Otagowano , , , , , , , , | Możliwość komentowania Procedura wymiany sprężarki, zalewanie olejem, serwis została wyłączona

Olej w układzie klimatyzacji samochodowej – zadania i problemy eksploatacyjne

Wymiana, regeneracja sprężarek klimatyzacji,  naprawa, serwis układu

Olej i wilgoć w auto klimatyzacjico mają wspólnego ?

olej typu PAG46 do spręzarek klimatyzacji samochodowejPo pierwsze, skąd wilgoć w układzie, jeśli przed napełnieniem czynnika chłodzącego wykonuje się próżnie? A jak wiadomo, obniżając ciśnienie obniżamy temperaturę parowania wody a tym samym pozbywamy się jej z układu.  Wbrew pozorom, olej jest głównym elementem wprowadzającym wilgoć do układu! nie wspominając o wężach przyłączeniowych, czy niewymienianym filtrze w stacji serwisowej. Wielokrotnie spotykamy się z tym, że w automatach serwisowych zasobnik z olejem jest pełny i czeka na zużycie nawet kilka dni. Biorąc pod uwagę że najczęściej objętość oleju odsysanego z układu oleju to 1-15 ml (powiększana o 10% przy napełnianiu układu), to najczęściej spotykany zasobnik oleju (250ml.) w automatach serwisowych wystarczy średnio do obsługi  15 aut ! W tym czasie olej chłonie wilgoć, staje się jej nośnikiem i elementem wprowadzającym ją do układu klimatyzacji. Na pewno ktoś temu zaprzeczy, bo podobno są przecież oleje niehigroskopijne do klimatyzacji nie chłonące wilgoci. Ale czy to prawda ? radzę zagłębić się w problematykę, osobiście uważam że nie należy mylić reklamy z własnościami fizyko chemicznymi oleju do klimatyzacji. Nie bez przyczyny na największym rynku klimatyzacji samochodowych (USA) olej do klimatyzacji oferowany jest w opakowaniach minimalnych (250ml.) wystarczających do jednorazowego napełnienia całego układu, a opakowania te zabezpieczane są podwójnie (double end-cap),  zgrzewanym korkiem i napełniane azotem – i to jest standardem. Rozsądnemu serwisantowi nie przyjdzie do głowy zakup 5-10l. oleju luzem w promocyjnej cenie, a 1l to maksymalne opakowanie na jakie się zdecyduje i zabezpieczy wypełnieniem azotowy. Czytaj dalej

Zaszufladkowano do kategorii Auto klimatyzacja samochodowa, Olej w układzie klimatyzacji samochodowej – zadania i problemy eksploatacyjne | Otagowano , , , , , , | Możliwość komentowania Olej w układzie klimatyzacji samochodowej – zadania i problemy eksploatacyjne została wyłączona

Kiedy należy wymienić filtr-osuszacz klimatyzacji samochodowej?

Aby odpowiedzieć na postawione w tytule pytanie, trzeba zrozumieć jak bardzo istotnym elementem układu klimatyzacji jest osuszacz i jakie funkcje spełnia. W wielu przypadkach, kierowcy nawet nie wiedzą o istnieniu filtra osuszającego, a już na pewno nie potrafią wskazać jego położenia w samochodzie. Osuszacz montowany jest w układach klimatyzacji z wbudowanym zaworem rozprężnym, najczęściej znajduje się na odcinku pomiędzy skraplaczem a parownikiem, ale w najnowszych modelach samochodów, stosuje się także osuszacze zintegrowane ze skraplaczem w postaci plastikowego wkładu bądź woreczka.

osuszacze do układów klimatyzacji samochodowej, filtr osuszacz auto-klimatyzacji

Osuszacz często określany jest mianem odwadniacza, a to dlatego że jego podstawowym zadaniem jest zabezpieczanie układu klimatyzacji przed nadmiarem wilgoci. Przyjrzyjmy się jednak dokładnie funkcją jakie ten element spełnia: Czytaj dalej

Zaszufladkowano do kategorii Auto klimatyzacja samochodowa, Kiedy należy wymienić filtr-osuszacz klimatyzacji samochodowej? | Otagowano , , , , , | Możliwość komentowania Kiedy należy wymienić filtr-osuszacz klimatyzacji samochodowej? została wyłączona

Kompresory sterowane zaworem elektromagnetycznym cz. 2

 

Problemy ze sprzęgłami  – przyczyny i sposoby naprawy

budowa napędu sztywnego sprężarki klimatyzacji typu DENSOW poprzednim artykule poświęconym sprężarką sterowanym elektrozaworem i wyposażonym w sprzęgło sztywne, wspominaliśmy o tym że pracują one w trybie ciągłym, gdy tylko uruchamiamy silnik samochodu. Jedynym odstępstwem od tej zasady jest sytuacja, w której tarcza sprzęgła zostanie w sposób mechaniczny oddzielona od koła pasowego sprężarki. Jak to możliwe skoro sprzęgło zespolone zostało z kołem celowo? Sytuację taką przewidział producent na wypadek usterki wewnętrznego mechanizmu sprężarki, bądź też awarii układu klimatyzacji, który przekłada się na utrudnioną pracę kompresora. Ponad normatywny opór tłoczenia skutkuje zerwaniem się specjalnie wytłoczonych na tarczy sprzęgła przewężeń i pozwala na niezależną od wału sprężarki pracę koła. Rozwiązanie to pozwala uniknąć dodatkowych problemów związanych np. z pracą alternatora czy pompy wody, które w większości przypadków napędzane są wspólnym paskiem klinowym. Czytaj dalej

Zaszufladkowano do kategorii Auto klimatyzacja samochodowa, Kompresory sterowane zaworem elektromagnetycznym cz. 2 | Otagowano , , , , , , , , , , | Możliwość komentowania Kompresory sterowane zaworem elektromagnetycznym cz. 2 została wyłączona

Zimowe problemy w układach chłodzenia silnika

Problemy z ogrzewaniem (niewydajna nagrzewnica)

Układ klimatyzacji kabiny to nie tylko chłodzenie ale i ogrzewanie, o czym użytkownicy często zapominają – dotyczy to szczególnie kierowców korzystających z climatronica. Temperatura stale regulowana przez komputer zapewnia nam komfort termiczny, bez względu na poziom temperatury na zewnątrz samochodu. Nie zastanawiamy się kiedy układ wentylacji wtłacza do kabiny chłodne, a kiedy już ciepłe powietrze. Problem pojawia się wtedy gdy temperatura odczuwalna jest dużo niższa od tej oczekiwanej.
Bardzo często w okresie zimowym kierowcy uskarżają na kłopoty ze słabym ogrzewaniem, bądź też z jego całkowitym brakiem. Najczęstszą przyczyną takiej sytuacji jest uszkodzenie wentylatora wspomagającego przepływ mas powietrza, bądź też niedrożność nagrzewnicy, która uniemożliwia przepływ gorącej cieczy z układu chłodzenia silnika. Druga ewentualność zdarza się niezwykle często, w szczególności w pojazdach już nie młodych – kilkunastoletnich. Często można także spotkać się z problemem rozszczelnionej nagrzewnicy, co objawia się nadmiernym parowaniem szyb. Gdy wyciek jest niewielki można zastosować dedykowany do układów chłodzenia preparat uszczelniający (więcej o tym w dalszej części artykułu), jeżeli natomiast wyciek jest znaczący i powoduje duże ubytki płynu chłodniczego wówczas konieczna jest wymiana nagrzewnicy na nową. Czytaj dalej

Zaszufladkowano do kategorii Auto klimatyzacja samochodowa, Zimowe problemy w układach chłodzenia silnika | Otagowano , , , , , , , | Możliwość komentowania Zimowe problemy w układach chłodzenia silnika została wyłączona